Saturday, January 12, 2013

Kenapa saya pilih untuk menjadi doctor?


Salaymualaykum n hye readers!

Ini entri klise:

Dah baca tajuk kan?So,let’s straight to the point tak payah nak round-a-bout sangat lah kan~tehee.

Camana boleh timbul nak buat entri pasal ni?Sebab sesi mentor mentee aku dah tiga kali bincang pasal ni~sigh..naik muak pulak.Tapi muak2 pon,pung pang pung pang aku goreng cerita dengan Dr Mary Jane dan Miss Fai.haha..Nak buat camana kan,dah aku selalu dapat last turn nak cakap,obviouslylah,masa2 terluang tuh aku penuhi degan cerita yang ntahkonon2nya inspired orang lah kan,padahal~~~

Kenapa aku pilih bidang ni?.Ini jalan cerita aku...

Sejak kecik lagi,my mak and ayah trained aku supaya cepat membaca dan menulis.I think i can read a book at 4.Yep,due to my parents training~~Garang kot mak ayah aku time tu,rotan memang tak pernah lepas,hanger selalu jugak aku rasa..sakit wooo..Tali pinggang pon pernah..well,Nampak macam penderaan je,tapi aku rasa kalau parents aku tak buat macam tuh..tak jadi orang aku nieh..aku nakallllll!hahahaha.

Then,mula la pasang impian nak jadi doctor haiwan,sebab aku suka sangat  binatang(sampai peringkat membunuh,errr..err..tak sanggup nak cerita).So,cita2 tu berterusan sampailah umur aku 11 tahun.Aku telah di diagnosiskan sebagai pesakit Idiopathic Adolscene Scoliosis,di mana tulang belakang aku membengkok tanpa diketahui sebab2nya~~Bermulalah bab baru dalam hidup aku dimana hampir separuh usia remaja aku tidak dapat dipisahkan dengan hospital...Bila operation tu dijalankan pada 12 Januari 2006,oleh Dr Kamal,eventhough time tu dia sedang bercuti raya korban..That is when i think the doctor is like WOW!..he’s keeping his promises.

This was change my whole perspective of life~
Maka bermulalah misi untuk memburu cita2...I tried so  hard during high school,i did my best to achieve it,until i sacrifice my high school time..hahaha..what i meant is...yer memanglah aku ni pelajar kesayangan sekolah,but aku rasa aku fail untuk membentuk bond dalam kalangan kawan2 aku,kecuali beberapa orang.I triggered my first bullet to achieved my target which is during PMR,got 8 A’s..yup..Pure Science,here i came~~But big turn around after SPM,where my bullet missed the target.

Memang masa tu aku rasa akulah manusia paling tak guna kat dunia,padahal ada je orang yang double triple teruk dari aku.Nak dipendekkan cerita..this is where I belong now,Insaniah Medical School.Yep,I barely put myself here,but i did it,because I believe..We write our own script of life with,Allah permission.We choose what we wanna to be..yet still with Allah permission..

BIla dah masuk bidang ni,intention aku atau niat aku untuk jadi doctor ni berubah..dulu honestly speaking aku nak jadi doctor sebab aku rasa bila orang tengok doctor ada aura WOW kat situ,doctor banyak gaji,doctor Nampak cool pakai jubah putih,betapa tak matangnya aku~~sigh

Aku tak secantik ni pon~gambar ihsan Pak cik  Google~~
Sekarang,aku tahu...bila jadi doctor..tanggungjawab besar dipikul di bahu..sebab..with great power,there’s great responsibility..orang akan menggantung harapan kat doctor untuk merawat pesakit...hidup mati di tangan Allah..tapi kehadiran. doctor sebagai usaha untuk menyelamatkan pesakit..

P/S:Promote for intake September..For who those interested in medical field..wants to become medical students..please..u are welcome to Insaniah Medical College..There is no such requirements for being a doctor u should get 4 flat or genius like Einstein...the important essence in it..just passion and of course..with the help from Allah.
 Dah ada junior to be datang for interview hari ni~~

Dr to be.
Fatinajwa:3


2 comments: