Saturday, January 12, 2013

5 tips untuk mengatasi orang2 jerk di sekeliling kita


Ini entri panjang:
Salaymualaykum n hye readers!
Hai gadis2 solehah dan jejaka2 yang soleh di luar sana,in syaa Allah..
Lama kan saya tak mengupdate benda2 yang berfaedah di sini?..Asyik2 mengutuk orang,kejap2 membebel2 ntah hape2,lepas tu gaduh..huh! Bosan la,bukan korang je meluat dengan haku2 sekali meluat..pfft.

Cuma nak membincangkan dan berkongsi cerita pasal proverb ni ‘what goes around,come around’.ehem,ayat nak carik gaduh jer..kannn..ye la,memang berkait,sangkut,bersimpul bagai dalam hidup manusia,tak terkecuali aku,si insan yang memang tak sempurna serba serbi.

Somehow,bila aku ‘terkena’ or ‘tersakiti’ oleh orang2 yang obviously lah kan memang jerk dan talak guna itu olang,aku terfikir pasal proverb ni,hati aku dari gundah gulana jadi tenang dan gembira.ngeh3..sebab apa,aku pikir one day,u will feel what i feel,then suffer like i suffer.Kejam kan?..but,itulah hidup..sebab tu memang janji Nya..Dosa dan amal..walau sebesar zarah akan dibalas juga..cepat atau lambat je bezanya.Barulah adil.So,orang2 yang memang selalu kat atas roda tu,janganlah nak over the top sangat pon,satu hari korang akan jatuh  dilenyek2 roda kalau tak beringat.Sekadar nasihat,nak ikut tak ikut suka hati kaulah bedah oiii~~

Panjang plak intronya,sebenarnya aku nak bagi 5 tips macam mana nak manage orang2 yang suka sangat carik pasal dengan kita:

First:Istighfar banyak2,lepas dah tenang sikit..confront la orang tu,dapatkan penjelasan dia.

Second:Buat dono je..Buatlah dia tak wujud kat dunia korang..Haha,in my case,ak memang buat dono jer lah.

Third:Involve dengan kawan2 lain.Eleh,bukan dia sorang je manusia dalam dunia ni.Kat Padang Mahsyar nanti sorang2 jugak.

Fourth:Lepaskan je.Apa yang berbuku2 kat hati sembur je terus macam kuah pasembor.wahahaha.Ok,ni pada sesiapa yg memang jenis tak boleh tahan lama2 lah.

Fifth:Doa supaya Allah lembutkan hati dia untuk menerima kita..Aku rasa ni jalan terbaik..ngee..Honestly,i’ll do the same..everyday..Satu lagi aku buat,baca al-Fatihah..sebut nama dia(orang2 berkenaan),mohon supaya Allah lembutkan hati dia...jangan la asyik carik pasal je dengan aku..Hope that working.. J

Berharap sangat lepas ni tak ada gaduh2.Aku penat la wey tiap2 minggu ada je orang cari pasal dengan aku.Tarik mukalah,giliran mesin basuh lah(last2 aku hantau je dobi,lantaklah duit aku,malas nak gaduh2 pasal giliran mesin basuh..pffft),macam2 lagilah benda remeh temeh yang menyesakkan kepala otak aku nie.Sebab tu sekarang aku barely tengok muka orang tepat2,malas la wey nak tengok muka cemberut korang yang macam takpuashati dan ntahapehape kat aku.Korang ingat lawa sangat ke muka korang bila jeling2 sotong dan muncung2 itik kat aku?pfft.==’(luckily ada my besties Nina and  Anis),and aku rasa better aku duduk terperuk kat bilik aku yang dah macam gua nie,(suka hati korang lah wey,nak cakap aku ni tak sosial ke,dari so-sial macam korang kan,baik aku dok je bilik aku senyap2,kunyah2 pistachio layan running man lagi bagus)..ayat pedih kannn..tapi aku tak rasa la orang2 berkenaan ni baca blog aku,sedangkan fb pon aku dah block~kekekeke.

Ingat lawa sangat lah muka macam ni? =,='


Kesimpulannya:see,aku seriously dah jadi betul2 macam Fatin yang dulu.hati batu,pluss kering.Jadi tak peduli pada perasaan orang.Sebelum ni aku asyik jaga perasaan orang,orang bagi TAIK kat aku balik.Baik aku jaga perasaan aku,dan nyahkan jauh2 orang2 tak guna ni.

Lots Of Love:
Dr-to-be
Fatinajwa:3


3 comments:

  1. manis n pahit asam garam kehidupan,,borimg nyer hidup klu x de masalah kan..kan ,,,mcm filem yg x de watak jahat,,,mane best kan,,

    ReplyDelete