Sunday, January 20, 2013

Dresscode~



Salaymualaykum and hye readers!

Sepanjang 3 hari bercuti ni~(weekend plus cuti umum untuk rakyat Kedah),tak ada pun apa2 yang berlaku..so,tak ada la hot stories or cerita2 air mata kat sini,~~hew3..Tapi setelah berhempas pulas memerah otak untuk menulis di blog ini,dapatlah idea untuk menaip.Ehem,majorly all about fashion.Actually bukanlah pasal fashion pun sangat,lebih pada revolusi fesyen aku dari kecik sampai umur 20-an ni~tettt..isu umur amat sensitive di sini..hohoho.

Fikir~~fikir~~


Let’s start the journey~!

1.Kanak-kanak
Sepanjang aku bergelar kanak2 ribena,range umur 4 sampai 10 tahun~uniform rasmi aku bila kat rumah ataupun luar rumah hanyalah seluar panjang dengan t-shirt gedoboh.Rambut pendek macam Maruko-chan...well,aku tomboy dulu bro~mana main pakai skirt2 kembang,riben2 ikat rambut bagai ni..nanti geng gelaklah beb~Kat sekolah je aku berbaju kurung plus tudung putih~ngeh3.

macam nilah kot,but without skirt~~aku pakai seluar~!

2.Alam remaja
Zaman muda2~~
Serabai2~~~
Bagi aku,umur remaja aku start di usia awal since 11 tahun sampai~19 tahun..Masa umur 11 tahun sampai 17 tahun ni,ak dah start feminine sikit..taklah bermaksud aku pakai skirt kembang pada waktu ni,Cuma aku dah start pakai tudung,wajib dah kot tutup aurat.Selalunya,uniform aku bila kat luar rumah,seluar track atau slack hitam dengan baju t lengan panjang plus tudung bawal.Masa ni aku tak aware lagi pasal stongan (sarung tangan/lengan) dan stoking.Tudung pon sipi2 je tutup dada...~~~dan jubah bagi aku pada masa ni memang luar alam nak jadi dresscode aku.~hew3

3.Alam matriks
Pernah je pakai shawl macam ni~kena kat Hana Tajima lawalah~kat aku??wahahaha
Versi aku~~
Selalulah pakai baju kurung~dengan tudung Incik bawal lagi...Dan masa ni tengah meletoppp fesyen pashy(pashmina),shawl,Hana Tajima,dll.Sadly to say,aku pon tak ketinggalan ikut pakai fesyen2 ni semua.Still tak aware lagi pasal stongan,Cuma aku dah start pakai stoking~..Bila kat luar,aku masih pakai seluar track atau slack with tshirt.Dan akhir2 matriks,aku mula pakai tudung labuh sedikit (tutup dada) dan konsisten pakai stongan dan stoking.(thanks to Syud.. )

4.Alam university
Masa kat matriks,aku selalu berangan2 nak bebas berfesyen bila masuk alam U..tapi~~~akhirnya aku terdampar di bumi Insaniah ni.Alhamdulillah,aku masih berbaju kurung dan mula memakai jubah (jubah yang dulunya tak termasuk pon dalam list baju aku..ngeh3)..Aku mula mengenal tudung Akel,tudung bulat (budak demok cakap tudung cendawan),dan segala jenis tudung bidang 60..Well,tak bermaksud aku meninggalkan pashy aku,sebab aku masih lagi setia dengan pashy bila aku rajin nak pakai lenses..hahaha..reason?..boleh je kalau nak cover chest bila pakai pashy ni,sebab kainnya tebal dan lebar serta panjang~~aku rasa lagi selamat pakai pashy dari tudung bulat coz pashy tak terbang ditiup angin~~so selamatlah korang~~hee
Aku setia dengan pashy~~


Uniform kat luar aku,whether jubah (mostly hitam) ataupun seluar palazzo/skirt kembang+blouse labuh with pashy or akel..see,Nampak skirt tak kat situ?..Finally aku jadi feminine jugak~

Hope it will last~Amin...

THE END

Kenapa aku cerita pasal dresscode aku?Sebenarnya kan,aku Cuma nak tekankan pasal perubahan berpakaian aku..dari tudung bidang 45 sampai jadi 60,dari tak ada stongan & stoking sampai ada..Mungkin pada korang,that’s mean nothing at all..Tapi pada aku..itu perubahan yang sedikit tetapi membawa makna yang besar pada aku..dan memberi seribu satu kesyukuran pada aku..Just imagine gradually,dresscode aku bukannya bertukar macam cerita di atas,tapi bertukar dari bertudung ke freehair??Nauzubillah..

Berpakaian menutup aurat ni,tuntutan agama Islam..perintah Allah..seseorang itu tidak perlu menjadi alim atau menghafal 30 juzuk al-Quran untuk memakai tudung yang menutup dada...ataupun untuk memakai jubah..sebab itu tanggungjawab setiap insan yang mengaku tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad SAW itu pesuruh Allah..Aku pun masih belajar untuk menjadi hambaNya yang baik..aku masih lagi bertatih-tatih untuk menghafal surah2..masih merangkak2 lagi untuk mendirikan solat2 sunat,kadang2 masih leka mendengar lagu2 yang lagha..dan lidah aku terlalai untuk mengucapkan zikrullah....tetapi aku gagahkan juga untuk menyarung pakaian mengikut syariat Islam...sebagai salah satu usaha untuk mencapai Jannah..In syaa Allah...

DALAM MEMBUAT IBADAH,KADANG-KADANG PERLU HIPOKRIT SEMENTARA AGAR SELEPASNYA AKAN MENJADI KEBIASAAN DAN KERELAAN...

Lots Of Love.
Dr-to-be,

Fatinajwa :3

No comments:

Post a Comment