Monday, May 21, 2012

Char Kuey Teow versi Cik FatiNajwa~

Salaymualaykum n hye readers!


Holla,gadis2 solehah dan jejaka2 soleh lagi hot di luar sana~
Bertemu lagi kita dalam segmen..Ketuk2 Ramadhan~hehehe..sejak bila la ade segmen ni dalam blog saya..Cuma nak share resepi Char Kuey Teow yang saya buat semalam..enjoy!


CHAR KUEY TEOW (sepinggan)


Bahan-bahan
Kuey Teow(segenggam)
Ayam dipotong kecil2
Kerang 
Udang
Tauge
Daun kucai
Bawang putih 3 ulas ditumbuk
Karot(potong panjang,kalau saya sagat je)
Kicap manis,kicap pekat,sos tiram,sos cili (sume ni 2 sudu makan)
Tepung jagung(optional,nak letak boleh tak nak tak apa..sebab function tepung ni cuma nak memekatkan kuah)
Cili kisar 2 sudu
Air(ni tak tawu nak cakap berapa ukurannya,agak2 la yer)
Kiub ayam atau ikan bilis.(ni pun optional,kalau nak masuk masukkan sedikit je)
Telur sebiji


Cara-cara
1.Panaskan minyak..Dah panas masukkan bawang putih yang ditumbuk.Api jangan kuat sangat takut bawang putih hangus.
2.Masukkan cili kisar,dah naik bau,masukkan semua jenis kicap dan sos dan juga kiub ayam.Masukkan tepung jagung bercampur air sesudu masa ni(kalau nak letak la)
3.Masukkanlah ayam,kerang,udang.(bahan2 ni korang nak masuk macam2 pon boleh,daging,sotong,arnab..hehehe,hempuk je masuk sekali lau ade~)
4.Masukkan karot dulu.
5:Masukkan telur(ni pun kena ade skill..letak telur at tepi2 kuali tu.bagi masak..pastu kacau2..(part ni saya paling suka..tak tawu kenapa~..hehehe)
6.Masuk la kuey teow~..
7.Masuk daun kucai yang dipotong2 dengan tauge~
8.Nak sedap lagi,masa serve letak perahan limau~


Siap~nampak sedap kan?..hiii.Ni saya wat sendiri taw..=)


SELAMAT MENCUBA~


P/S:kredits to him sebab ajar saya masak ni~menjadik pulak kan..=)


Lots Of Love
fatinajwa:3






No comments:

Post a Comment