Saturday, July 18, 2009

Cerpen bersiri....Bacalah dulu.....

HASIL NUKILAN,:FAEZATEN


Aku melangkah lambat-lambat ke Blok O,tempat aku bertugas.Selaku seorang pengawas ,memang sudah menjadi rutin harian aku,meronda-ronda kawasan Blok O.Burung-burung mula membunyikan irama yang aku sendiri tak pasti nadanya.Yang pasti,iramanya mendamaikan jiwa sesiapa yang pandai menghargainya.Sedang aku berjalan meronda kelas,tiba-tiba langkahku terhenti di tingkatan 5 Al-Biruni,kelas yang sangat famous dengan pelajar-pelajar yang agak nakal.
”Awak buat apa kat sini?soalku.
”Kenapa tak boleh ke?jawab sang empunya suara.Agak kasar. Muka handsome tapi perangai....Dialah Ariff Faiq,pelajar yang paling popular di sekolah kerana masalah disiplin dan kepandaiannya dalam akademik. Tapi taklah sepandai aku..Cewahh...berlagak le pulak.
”Awak telah melanggar peraturan sekolah kerana ponteng perhimpunan rasmi.Jadi,saya terpaksalah forward nama awak kat Cikgu Shalat ye?Tanganku mula memegang buku mata penalti yang memang telah disediakan untuk semua pengawas bertugas.
”Suka hati kaulah.Aku rasa kau pun dah tahu nama dan maklumat diri aku kan?Jadi kau boleh blahlah ,minah bengkeng!”
Isyy,ada yang kena makan penampar jepun pagi-pagi ni kang.Aku dah panasss ni.Ngomel mulutku sendiri.”So,Encik Ariff Faiq you can get out from this class now!!!!!”Aku menjerit kepadanya.Giliran dia pula terdiam.Baru kau tahu siapa Maira ye?Hatiku bersorak.
Selepas dia mula melangkah ke pintu masuk kelas, aku mula melangkah keluar.Ketika menuruni tangga,entah macam mana kakiku terpeleset dan badanku hilang imbangan.Ketika itu,hanya Tuhan yang tahu bagaimana perasaanku,Dalam fikiranku ,hanya terbayang kakiku dan tangan yang akan patah riuk.
Tiba-tiba, bagai ada seseorang yang menarik aku ke atas.Mataku yang terpejam tadi terbuka semula.Pandangan mata ku dengan si empunya tangan bersambung.Entah berapa lama kami berkeadaan begitu,aku tak pasti.Tetapi akal ku yang masih berfungsi dan imbangan badanku yang sudah stabil mendorong aku untuk melepaskan pegangan tangannya.
”Awak?Mulutku sedikit terlopong.Kenapa?aku menyambung lagi.Figura Ariff Faiq di depanku.Dialah yang menyelamatkan aku daripada terjatuh.”Apapun terima kasih..”.sempat aku menuturkan kalimat itu kepadanya walaupun minda aku masih belum sepenuhnya fokus.
Dia tidak menjawab dan terus berlalu.”Awak hutang saya,1-0”,katanya sambil melangkah pergi.Aku terpaku di situ sambil memerhatikan dia pergi.
Badai mula menghempas hatiku.Entah perasaan apa yang mula turun membasahi hatiku.”Ah,persetankan itu semua,kau masih belajar Maira....kata-kata itu berdengung di segenap hatiku.
Semilir pagi terus berbisik......


BERSAMBUNG.......
******************************************************************

No comments:

Post a Comment