Saturday, July 25, 2009

Cerpen bersiri....(3)

HASIL NUKILAN:FAEZATEN


”Maira,cuba kau tengok mamat tu,handsomekan?”ujar Wahida.Ketika itu mereka ditugaskan menjaga pintu pagar.Kelibat Faiq yang baru turun dari motorsikalnya di garaj segera ditolehnya.Degupan jantungnya makin deras apabila Faiq melangkah menghampirinya.
Apa pulak mamat ni nak buat,getus hatinya.
”Kau tertinggal ni semalam,”kata Faiq sambil menunjukkan gelang tangan kristal yang tergantung-gantung di tangannya.
”Macam mana gelang ni ada kat tangan awak?Soalnya kehairanan.
”Puas saya cari”,sambungnya lagi.
”Dah kau tu cuai macam orang nyanyuk mana nak ingat”,Faiq berkata dengan selamba.Tiada perasaan bersalah pun di raut wajahnya ketika dia menuturkan ayat itu.
Cis,sempat nak mengutuk aku pulak.Dia tu bagus sangat ke?desis hati Maira.
Namun begitu,kata terima kasih tetap tidak lekang dari bibirnya.Sudah terbiasa.Walaupun di hatinya tadi telah mengutuk lelaki itu habis-habisan.
’Sebelum aku bagi gelang ni kat kau,kau mesti langsaikan hutang kau dengan aku”Kata Faiq sambil melambung-lambungkan gelang tangan Maira.
”Macam mana pulak saya nak bayar hutang tu?Awak nak wang ke?”kata Maira lagi.
Hisyy,mamat ni banyak songeh pulak.aku bagi sebiji kang,getus hatinya.
”Eh,kau ingat aku ni mata duitan ke?Aku cuma nak awak bagi tau nama penuh awak,tingkatan,emm apa lagi yerk,hah,umur...Kira macam biodata le ni..,balas Faiq.
”Awak nak buat apa dengan biodata saya?Maira bertanya lagi.
Wahida yang masih tercegat di situ segera mencelah,”Nak buat calon isteri le tu....,betul tak?”
”Tak ada lah,nak buat calon orang gaji.Ha..ha...ha...”Ketawa Faiq makin menjadi-jadi.Geli hatinya ketika melihat muka Maira berubah.
”Malaslah nak layan orang psiko macam awak ni,Kata Maira dan terus berlalu.
”Eh,eh, nanti.saya serius ni.saya nak biodata tu eeeesok.Faham?Faiq menghalang laluan gadis itu.
”Kalau saya tak nak,macam mana?Maira segera membantah.
”Hutang budi tidak dilangsaikan.Ok,bye....”Faiq terus berlalu meninggalkan Maira dan Wahida di garaj.


Kelas Al-Biruni hingar bingar.Maklumlah cikgu tak ada.Apalagi ibarat tikus berpesta ketika kucing tak ada.
”Cikgu Surizan datang,jerit Aidil merangkap informer tak rasmi kelas.
Kelas yang tadi bagai pasar malam,sunyi tiba-tiba.Buku-buku rujukan dan latihan terbentang di atas meja.Pandai sungguh mereka mengaburi mata cikgu.
”Berdiri semua.Selamat sejahtera,cikgu.ucap Zaidin selaku ketua tingkatan.
Pelajar-pelajar yang seramai 28 orang ikut mengucapkan salam kepada guru mereka.
”Baiklah,sebelum cikgu memulakan pembelajaran hari ni,cikgu ingin menyampaikan maklumat tentang pertandingan perbahasan yang akan diadakan tidak lama lagi sekaligus untuk mencari calon yang sesuai untuk mewakili sekolah kita.Dua calon telah dipilih daripada kelas 5 Ibnu Sina iaitu Maira dan Harith.Jadi,sesiapa yang berminat untuk menyertai pertandingan ini boleh mengangkat tangan dan memberi nama kepada cikgu sekarang untuk menghadiri sesi uji bakat,”kata Cikgu Surizan.
”Saya!laung satu suara sambil mengangkat tangan.
Semua pandangan para pelajar tertumpu terhadap sang empunya suara dan mereka terkejut!


BERSAMBUNG.........

No comments:

Post a Comment