Sunday, December 31, 2017

Pro Exam 2 (Part 1)

Assalamualaikum dan selamat pagi para pembaca setia blog ini.
Hai!

Dah lama aku tak update blog ni ..maafkan aku,seriously busy dengan hidup sebagai seorang medical student.So,this is the post that I write post day 1 of pro exam 2. Aku rasa perlu untuk aku share pengalaman aku ni sebab during my final year,especially masa study week aku banyak scroll blog untuk dapatkan tips pro exam.

Format pro exam aku terbahagi kepada theory dan clinical part.
OBA 100 questions .Split into 2 part which is 50 medical based and 50 more surgical based
PMP ada 2 set ,medical based  and surgical based ,4 PMP each set
OSCE –5 manned and 10 unmanned stations
CLINICAL -1 long case,3 short cases.
#OSCE termasuk dalam clinical part..so please adik2 KUIN score dalam OSCE ni.

So,untuk OBA,PMP dan OSCE semuanya dibuat di main campus kat K.Ketil..memakan masa 1jam setengah ke 2 jam dengan menaiki bas kolej.So, pagi2 tu bas kolej akan ambil kami di KUIN Mergong pukul 6.30 am..Exam start pukul 10 am.So,ada masa dalam 2 jam lagi untuk kau (study,tido,solat dhuha,makan )bila sampai di main campus.

Ceritanya,ditakdirkan Allah SWT aku ditimpa demam siap package tonsillitis lagi sehari sebelum exam OBA bermula..malam tu langsung tak study,terbaring dan tidur sebab tak larat..dan hari OBA exam tu..yang aku ingat ,pagi2 tu aku makan ubat,masuk dalam bas aku tidur,sampai2 je aku tidur,pukul 9.30 am baru aku masuk dewan…and that day..jangan tanya aku apa yang aku jawab..everything was blurry..kepala aku rasa macam nk tercabut masa jawab paper surgical tu..petang tu pergi klinik my temperature was spike up till 39.9 degree Celsius!

Then,dapat ubat ..malam before PMP tu still demam ..tapi tak seteruk hari OBA..seperti biasa aku tidur dalam bas,sampai2 je solat dhuha,baca apa2 pun memang tak masuk time ni..and surprisingly PMP questions memang senang lagi daripada OBA.

Lepas tu ada jarak masa sehari sebelum osce..Time ni la pulun baca benda2 untuk OSCE..yang unmanned osce no choice kau kena jawab juga soalan2 tu..manned osce serius macam short case tapi hands on way. Manned osce ada CBD insertion,Ryles tube insertion,counseling on contraception, suicide risk assessment and patella tap tes/fluid shift test.. Aku rasa tak lah susah mana manned osce ni.tapi sebab gabra ,aku kadang-kadang gagap jugak nak jawab soalan2 tu.

To be continued...

Lots of Love,
fatinajwa ,3


No comments:

Post a Comment