Thursday, January 14, 2016

IT’S BEEN A YEAR (3rd year) PART 2

Assalamualaikum dan hai pembaca2 sekalian!
Hampir 3 minggu jugaklah aku tinggalkan blog ni.Dah dua minggu jugak aku berada dalam posting Ortho,tahun 4.so far,everything is good and under control.Ok,sambung balik cerita tentang 3rd year ,kali ni di Medical posting.

Dalam medical posting ni,seriously basics kau tentang physiology haruslah teguh,seteguh konkrit yang membina bangunan.Berbanding di Surgical dep,semuanya jenis straight to the point,tapi dalam Medical posting ni,everything berselirat dan kau kena pandai connect the dot between maklumat2 yg diberikan semasa history taking dan juga physical examination (PE).

Disebabkan itu,masa minggu2 awal posting medical,aku struggling juga dalam history taking.kau kena master the art of history taking.Ha,macam gitulah.Untuk PE,Cardiovascular examination tricky jugak masa tu utk aku.Tapi overcome tricky2 part tu dengan banyak berlatih on patient.PE yg lain2 seperti Respi,GIT,dan lain2 agak ok pd aku.

Subjek2 yg menjadi bread n butter dalam posting ni haruslah,diabetes dan darah tinggi.Heh,benda 2 beradik ni,sila study and ukir kemas2 dalam otak.Sebab 2 penyakit ni akan come along with other diseases.

Sebenarnya tak banyak yg aku nak cerita masa Medical ni,sebab pada aku there's too much to learn,to wide to explore and too little time to understand.Aku lulus jugak dalam posting ni,cuma kes yang aku dapat masa end posting exam tough jugak,chronic case,DM + HPT + u/l IHD with ARF.Macam resepi utk membunuh aku jugak lah time exam tu.Dapat examiner yang memang tak pernah mengajar aku.First time aku lepas exam,terduduk and menangis depan patient.

Alhamdulillah,walaupun begitu aku telah menghabiskan dengan jayanya 2 posting tersebut.
lagi 2 posting di Kulim,O&G da Paeds,aku pilih untuk tidak menceritakan dalam blog ni.Biarlah cerita2 tu menjadi simpanan aku.Jujur aku katakan,di Kulim,aku lebih banyak belajar berhadapan dengan karenah manusia yg pelbagai.Tapi pada adik2 junior yg nak tahu,bolehlah pm aku di fb atau emelkan soalan di fatinajwa93@gmail.com.

Lots of Love,
fatinajwa :3




No comments:

Post a Comment