Friday, January 3, 2014

Aduhai mak..aduhai ayah..

Assalamualaikum and hai korang~~lama dah tak menulis kat blog ni..aku seolah2 tak ada masa langsung untuk menaip something..padahal..ada je masa lapang..cuma masa lapang tu aku gunakan untuk berehat..:)

Kebelakangan ni..aku tak tahu kenapa hati aku jadi amat2 tersentuh kalau terbaca,terlihat,terdengar,perkara2 yang melibatkan ibu ayah..mungkin..fitrah orang yang menginjak umur 21 tahun kot?..hahaha..cuma aku nak share perasaan aku..apa yang aku rasakan..sekarang ni..

Cuba bayangkan..ibu dan ayah..wajah mereka..kata-kata mereka..perkara2 baik yang mereka lakukan untuk kita...buat seketika..and somehow i dunno when i do this before i sleep it bring tears..

Mak,seorang wanita yang amat2 penyayang dan supportive untuk keluarganya..Aku tak pernah nampak mak membelakangkan keluarga dalam setiap urusan yang dilalkukan..malah..boleh kata semua urusan hidup dia..adalah hanya untuk keluarga..mak banyak berkorban untk keluarga..pagi2 dah bangun buat sarapan..kejutkan anak2 pergi sekolah (sebulan pertama aku di matriks dan universiti,pagi2 mak call untuk kejutkan aku)..mengemas rumah,mendobi baju,memasak lunch,menyambut ayah pulang kerja,menjahit baju..(baju kurung aku semuanya dijahit oleh emak)..mengajar anak2 mengaji..menjaga anak yang sakit..

Mana mungkin..aku akan lupakan semua ni..mana2 anak..yang boleh melupakan semua ini..melupakan apa saja,setiap perkara yang seorang ibu  lakukan..sungguh aku pelik.

Ayah,ketua keluarga..bekerja mencari nafkah..menyekolahkan aku..mengajar aku..mendisiplinkan aku..(tanpa rotan,mana mungkin aku jadi seperti sekarang)..menasihati aku..memberi sokongan kepadaku..(tak mungkin aku sampai pada tahap sekarang ni tanpa sokongan seorang ayah)..menelefon aku...(bertanyakan ak sihat ke tak bersama2 dengan emak..)..bersama2 mak mendidik anak2..berkongsi beban emak membuat kerja2 rumah..(kadang2 ayah memasak,membasuh baju)..

Ayah..dan ibu merupakan kekuatan aku..Aku selalu berdoa..Allah..tolong jangan ambil mereka dari aku sehingga aku dapat membalas jasa mereka..dan mana mungkin aku dapat membalas jasa2 mereka..kerana dari awal hidupku aku berdiri dengan kasih sayang mereka..

Dan dengan izinNya jua aku dikurniakan ibu dan ayah yang terhebat di dunia..moga2 di akhirat juga..In syaa Allah..

Lots Of Love:
fatinajwa :3



No comments:

Post a Comment